CONTINUARE 1-SOCIOLOGIA EDUCATIEI

In jos

CONTINUARE 1-SOCIOLOGIA EDUCATIEI

Mesaj  Admin la data de Mar Ian 15, 2008 3:51 pm

31) Analiza sistemica a invatamantului si educatiei implica:
1 tratarea operationala a proceselor educationale;
2 tratarea invatamantului si a educatiei ca sisteme sociale inchise;
3 descrierea sistemului, identificarea structurii si functionalitatii si a relatiilor dintre
componentele sistemului.
32) Abordarea sociologica a raporturilor dintre stiinta, tehnologie, cultura si educatie se refera la:
1 relatiile reciproce dintre stiinta-tehnologie-cultura si educatie, ca subsisteme ale
sistemului social global;
2 relatiile dintre stiinta-tehnologie-cultura si educatie si societate;
3 relatiile dintre indivizi, colectivitati sociale si educatie.
7
33) Interdependentele dintre progresul tehnic, noile tehnologii si educatie se exprima in faptul ca:
A. dezvoltarea tehnologica are puternice implicatii si un masiv impact asupra educatiei;
B. reinnoirea si modernizarea continua a educatiei in concordanta cu nivelul de dezvoltare al
stiintei si tehnologiei determina evolutii si dezvoltari in aceste domenii;
C. dezvoltarea separata a stiintei si tehnologiei si a educatiei constituie o preconditie a
infaptuirii idealului de formare si de pregatire a generatiilor tinere.
1 A
2 A+B
3 C
34) Educatia permanenta reprezinta:
A. continuitatea parcurgerii diferitelor forme de scolarizare pe parcursul intregii vietii;
B. imbinarea unor forme institutionale, nonformale si informale de educatie pe parcursul vietii;
C. primirea de influente educationale informale de-a lungul vietii.
1 A+B
2 C
3 A+B+C
35) Emile Durkheim a definit educatia ca reprezentand:
1 un ritual;
2 un produs exclusiv spontan al interactiunii dintre indivizii;
3 un fapt eminamente social prin originile si functiunile sale.
36) Factorii educatiei permanente sunt:
A. ampla si rapida dezvoltare economica;
B. accelerata mobilitate sociala si profesionala si transformarile social-politice;
C. progresul rapid al stiintei, tehnologiei si culturii;
D. cresterea sperantei medii de viata a omului;
E. scurtarea vietii, bunurilor si serviciilor.
1 A+C+D
2 B+E
3 A+B+C+E
8
37) Sprijinirea formarii si perfectionarii profesionale de catre educatia permanenta este determinata
de:
A. dezvoltarea stiintifica si progresul tehnic contemporan;
B. mobilitatea profesionala din ce in ce mai accentuata si accelerata;
C. noile caracteristici ale dezvoltarii socio-economice si culturale;
D. cresterea duratei timpului liber;
E. cresterea volumului nevoilor umane in societatea contemporana.
1 A+B+C
2 D+E
3 C+D+E
38) Telul principal al educatiei permanente in sprijinirea individului uman de a participa la viata
sociala este:
1 „sa inveti cum sa inveti”;
2 sa ajunga a fi „stapanul si autorul propriului sau destin”;
3 „sa fie in masura sa devina”.
39) In societatea cunoasterii si informatizarii, educatia permanenta trebuie sa indeplineasca cerinte
noi:
A. evaluarea permanenta si actualizarea obiectivelor fundamentale, continutului, metodelor si
tehnicilor de actiune;
B. imbunatatirea continua a infrastructurilor materiale, organizationale si manageriale ale
sistemului educatiei permanente;
C. crearea institutiilor care sa asigure procesul educatiei permanente.
1 A
2 A+B
3 C
40) Coordonatele fundamentale ale investigatiilor privind evaluarea eficientei educatiei sunt:
A. cercetarea eficientei directe a educatiei;
B. cercetarea efectelor indirecte ale educatiei;
C. cercetarea de sinteza (mixta) care imbina primele doua cai.
1 B+C
2 B
3 A+B
9
41) Metodele propuse pentru masurarea gradului de indeplinire de catre educatie a functiilor sale
economice si sociale sunt:
A. masurarea stocului de educatie;
B. metoda analizei reziduale;
C. metoda studiului de caz;
D. metoda corelatiei simple;
E. metoda biografiei sociale.
1 A+B+D
2 B+C
3 C+D+E
42) Evaluarea sistemului managerial educational se realizeaza pe urmatoarele planuri:
A. evaluarea individuala;
B. evaluarea organismelor si echipelor manageriale;
C. evaluarea proceselor manageriale;
D. evaluarea unitatilor educationale in ansamblul sau;
E. evaluarea infrastructurii unitatilor educationale.
1 A+C
2 E
3 A+B+D
43) Evolutiile si tendintele manifestate in educatia contemporana se refera la:
A. dezvoltarea invatamantului de masa;
B. virtuala eliminare a analfabetismului;
C. dezvoltarea invatamantului religios;
D. generalizarea invatamantului superior;
E. profesionalizarea fortei de munca;
F. asigurarea premiselor necesare dezvoltarii sociale si economice;
G. dezvoltarea personalitatii si realizarea umana.
1 A+B+C+D
2 E+F+G
3 A+B+E
10
44) In societatea contemporana relatiile dintre societate si educatie se caracterizeaza prin:
A. limite in asigurarea egalitatii sanselor in materie de educatie;
B. existenta unui „debalans” intre cerere si oferta in domeniul educatiei;
C. discriminari educationale (rasiale, etnice, bazate pe sex, credinte etc.);
D. ritmul crescut al schimbarilor din societate fata de cel din educatie;
E. limite in contributia educatiei la reducerea disparitatilor si inegalitatilor economice si sociale
dintre oameni;
F. manifestarea unei discrepante in realizarea idealului educational fata de idealul social.
1 A+B+C+E
2 D+E+F
3 C+D
45) Functia stiintifica primara a sociologiei educatiei este de a:
1 studia obiectiv si comparativ speciile distincte ale sistemelor sociale educationale;
2 integra individul in mediul sau si a-i studia reactiile;
3 tine cont de rolul ereditatii in acumularea informatiilor general-valabile.
46) Faptul ca, in toate societatile educatia este modelata cultural si reglementata social arata ca ea
este:
1 o parte a economiei si societatii;
2 implantata in organizarea acestor societati;
3 implantata in viitorul acestor societati.
47) Cand un grup mare necesita numerosi membri noi si nu gaseste destui candidati satisfacatori,
atunci exista o perioada intermediara in timpul careia candidatii se pregatesc pentru a deveni
membri. Pregatirea se face sub conducerea unor membri activi, care, partial, sunt responsabili
pentru rezultatele ei. Aceasta este originea a ceea ce poate fi numit:
1 ucenicie la locul de munca;
2 educatie si cultura;
3 educatia generala.
48) Cand se dezvolta un limbaj scris, invatarea acestuia devine una din functiile:
1 educatiei scolare institutionalizate;
2 educatiei familiale;
3 invatamantului deschis la distanta.
11
49) Fiecare membru al unui grup social trebuie sa invete sa se conformeze normelelor de cutuma,
morale si juridice acceptate de grupul sau. Aceasta:
1 este functia binecunoscuta a educatiei;
2 nu este functia educatiei;
3 este functia educatiei si culturii de apartenenta la acel grup.
50) Scopul explicit, aproape universal pentru apartenenta candidatilor la un grup este de a face ca
viitorii membri ai grupului sa accepte si sa urmeze aceleasi modele culturale ca si cele pe care
le urmeaza membrii actuali si sa devina membri loiali ai grupului. Aceasta reprezinta:
1 educatia permanenta;
2 educatia generala;
3 autodaxia.
51) Acolo unde un larg grup social este dominat de o minoritate a membrilor, ultimii incearca sa
regleze educatia astfel incat sa se mentina controlul intelectual autoritar asupra majoritatii.
Aceasta se obtine prin:
1 gradarea educatiei;
2 privatizarea educatiei;
3 etatizarea educatiei.
52) In timpurile recente, schimbarile in masura, complexitatea, organizarea si functiile grupurilor
sociale au dus la unele schimbari in:
A educatia permanenta;
B educatia scolara;
C educatia generala.
1 A+B
2 B+C
3 A+B+C
53) Procesul educational este incet si gradat : ucenicul invata printr-o imitare activa a maestrului, un
fermier isi pregateste baiatul pentru rolul de fermier, o femeie isi pregateste fiica pentru a
indeplini functiile esentiale ale femeii etc. Aceasta educatie se numeste:
1 ucenicie la locul de munca;
2 educatie permanenta;
3 « a invata prin a face ».
12
54) Vechea functie a educatorilor se bazeaza pe:
1 pregatirea copiilor si adolescentilor pentru participarea activa la ansamblul societatii;
2 pregatirea copiilor si adolescentilor pentru ocupatii speciale;
3 cunoasterea stiintifica relevanta si continua.
55) Intr-o societate relativ stabila, educatia este recunoscuta ca:
1 factor esential de stabilitate;
2 factor esential al schimbarii;
3 factor esential de informare.
56) Procesul de socializare este un proces complex de control prin care copilul devine constient de:
1 valorile morale si cognitive;
2 valorile morale si afective;
3 valorile morale, cognitive si afective.
57) Formele de socializare orienteaza copiii spre coduri de vorbire care controleaza accesul la
semnificatii care sunt:
1 relativ independente fata de context;
2 relativ independente sau dependente fata de context;
3 relativ dependente fata de context.
58) Ca urmare a transformarilor sociale caracteristice dezvoltarii tehnico-industriale, educatia
devine intr-o masura din ce in ce mai mare, pregatire pentru un viitor:
1 previzibil;
2 cunoscut;
3 neprevizibil.
59) In societati in care grupuri de interese economice, politice si ideologice concureaza si se
confrunta unele cu altele, pentru fiecare grup luat in parte devine o chestiune vitala ce
posibilitati de interventie sa-si lase deschise si cum sa-si asigure influenta asupra tinerei
generatii. Acesta este cazul:
1 bisericilor, al sindicatelor, patronatelor, partidelor;
2 tuturor organizatiilor de tineret;
3 tuturor organizatiilor societatii civile.
13
60) Sociologia educatiei cerceteaza educatia cu ajutorul:
1 obiectului ei de studiu;
2 actorilor educationali, subiecti de facto ai educatiei;
3 ipotezelor, categoriilor si metodelor sociologiei.
avatar
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 224
Varsta : 32
Data de inscriere : 08/01/2008

Vezi profilul utilizatorului http://sja-bv.forumz.ro

Sus In jos

Sus


 
Permisiunile acestui forum:
Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum