SOCIOLOGIA EDUCATIEI SEM 1

In jos

SOCIOLOGIA EDUCATIEI SEM 1

Mesaj  Admin la data de Mar Ian 15, 2008 3:51 pm

MULTIPLE CHOICE
1) Momentul de inceput al sociologiei educatiei este considerat de majoritatea specialistilor:
1 publicarea postum, in 1922, a lucrarii Educatie si sociologie a lui E. Durkheim;
2 folosirea pentru prima data in 1838 a termenului de catre filosoful pozitivist A. Comte;
3 aparitia in 1893 a lucrarii Psihologia multimilor, scrisa de catre Gustave le Bon.
2) Sociologia educatiei face parte din sistemul stiintelor educatiei, alaturi de:
1 religie;
2 stiinta;
3 psihologia educatiei.
3) Emile Durkheim a numit educatia:
1 un fapt social coercitiv;
2 realitate eminamente sociala, prin originile sale ca si prin functiunile sale;
3 proces care depinde de sociologie, mai mult decat de orice alta stiinta.
4) Primul obiect de cercetare al sociologiei educatiei a fost:
1 omul ca subiect al educatiei;
2 institutia educationala si mediul sau de existenta;
3 relatiile dintre sistemul educational si sistemul social, careia ii apartine.
5) Din perspectiva teoriilor sociologice functionaliste, sociologia educatiei a fost propusa ca
sociologie a:
1 studierii educatiei;
2 relatiilor interpersonale;
3 studierii institutiilor educatiei.
6) Reprezentantii scolilor macrosociologice, concep sociologia educatiei ca:
1 o ramura a sociologiei care studiaza evolutia doctrinelor despre educatie;
2 stiinta a fenomenului complex al scolii;
3 un domeniu sociologic specializat, avand ca obiect principal de studiu analiza
sociologica a educatiei.
2
7) Cum considerati afirmatia - "domeniul de cercetare stiintifica al sociologiei educatiei are
contururi care nu sunt inca pe deplin stabilite, iar continutul sau continua sa fie eterogen":
1 adevarata;
2 falsa;
3 partial adevarata.
Cool Care din urmatoarele trei afirmatii este corecta:
1 educatia constituie un proces foarte complex iar analiza sa trebuie realizata dintr-o
multitudine de puncte de vedere, fiecare in parte vizand un anumit « decupaj » din
realitatea educationala;
2 educatia constituie un proces social, iar analiza sa trebuie realizata din perspectiva
realitatii educationale;
3 educatia constituie un proces similar altor fenomene sociale.
9) Ancheta sociologica este:
1 metoda de cercetare a relatiilor cauzale dintre faptele, fenomenele si procesele sociale;
2 metoda (dupa autori este o tehnica) prin care se ajunge la formularea de concluzii in
urma studierii unor documente sociale;
3 metoda de culegere a informatiilor, ce include tehnici si procedee interogative de tipul
chestionarului sau interviului.
10) Metodele proiective, utilizate in sociologia educatiei:
1 cauta sa extrapoleze in viitor rezultatele experimentale provenite din trecut si prezent;
2 furnizeaza informatii asupra fenomenelor si proceselor studiate, la un moment dat;
urmaresc in trecut factorii unei situatii actuale (metoda biografica de exemplu).
11) Sursa principala a idealului si scopurilor educationale o constituie:
1 gandurile si faptele umane;
2 teoriile stiintifice cu rang inalt de aplicare;
3 structura realitatii sociale si necesitatile evolutiei ei economice, politice, stiintifice si
culturale.
12) Inceputul tuturor sistemelor scolare moderne este reprezentat de sistemul educational al:
1 revolutiei engleze (1642);
2 revolutiei franceze (1789);
3 revolutiei bolsevice (1917).
3
13) Sistemul institutional al educatiei este constituit din:
1 ansamblul institutiilor de educatie si invatamant, organizate pe baza anumitor principii
articulate functional;
2 activitatea de educare a generatiilor tinere, care, si-a amplificat, cu timpul, considerabil
eficienta;
3 actorii educationali, persoanele care participa la educatie.
14) Cea mai importanta organizatie si institutie sociala, cu rol educativ este:
1 familia;
2 cultura;
3 scoala.
15) Abordarea sociologica a educatiei si a invatamantului implica:
1 cresterea masiva a volumului cunostintelor sistematice acumulate despre natura,
societate si om, in toate domeniile stiintelor naturii, societatii si omului, concretizate in
continua imbogatire a tezaurului cunoasterii umane, cu noi paradigme, teorii, concepte,
metode si tehnici de investigatie;
2 aparitia si multiplicarea continua a unor noi directii de dezvoltare a stiintei si a unor
perspective inedite de abordare a existentei naturale, sociale si umane, care conduc la
geneza unor noi „puncte de crestere” a stiintei si tehnologiei si la dezvoltarea intensiva a
acestora;
3 nu numai analiza si studierea relatiilor reciproce dintre societate si educatie ca subsistem
al sistemului social global, ci si a relatiei educatiei cu celelalte subsisteme ale societatii –
economice, politice, stiintifice, tehnice, si cultural-spirituale.
16) Asigurarea unor evolutii armonioase si concordante intre stiinta, tehnologie, cultura si educatie,
ca subsisteme ale sistemului social global constituie:
1 imbunatatirea continua a conditiilor si modernizarea activitatii de cercetare stiintifica si
dezvoltare tehnologica din sistemul national de educatie si invatamant;
2 o preconditie fundamentala a infaptuirii idealurilor de formare si de pregatire a
generatiilor tinere pentru asimilarea fundamentelor lumii in care traim;
3 dezvoltarea si modernizarea infrastructurii educatiei si invatamantului, in vederea
cresterii eficientei si performantei pedagogice, economice si sociale a proceselor si
activitatilor instructiv-educative.
4
17) Sistemul obiectivelor educatiei permanente cuprinde:
1 cultivarea sistematica, la nivelul tuturor membrilor societatii, a intelegerii necesitatii si
importantei propriei lor dezvoltari continue, in conditiile deschiderii constiente si
participarii autentice a lor, la toate componentele proceselor educationale in care sunt
antrenati si la care adera;
2 abordarea personalitatii umane intr-o singura dimensiune a sa - educatia permanenta;
3 asigurarea accesului tuturor la cunostintele si la mijloacele care permit aprofundarea si
asimilarea problematicii socio-politice si cultural-stiintifice globale.
18) Scopul principal al evaluarii sistemelor si a institutiilor de invatamant si educatie il reprezinta:
1 identificarea realizarilor, a disfunctionalitatilor si a factorilor care le genereaza, in
vederea stabilirii de strategii, politici, programe si actiuni menite, pe de o parte sa se
depaseasca situatiile negative, nedorite, iar pe de alta parte, sa se asigure avansul
continuu al activitatii si vietii institutiilor educationale, in conformitate cu misiunea pe
care o are fiecare in parte si sistemul in ansamblul sau;
2 un proces complex care vizeaza atat activitatile instructive, domeniile si componentele
unitatilor de invatamant, cat si evaluarea sistemelor de invatamant si de educatie in
ansamblul lor;
3 un domeniu complex si cu conotatii specifice, avand in vedere faptul ca, pe baza
rezultatelor evaluarii se efectueaza clasificari si selectii si se iau hotarari cu privire la
situatia institutiilor educationale si a oamenilor care lucreaza in aceste institutii.
19) Relatiile intre educatie si societate constau azi in:
1 limitarea contributiei educatiei la reproducerea culturala a vechilor valori, atitudini si
comportamente care, la randul lor perpetueaza inegalitatile dintre generatii;
2 valorificarea deplina a resurselor pentru realizarea idealurilor dezvoltarii valorii
personalitatii umane – telul fundamental al educatiei;
3 un « debalans » intre cerere si oferta in domeniul educatiei.
20) Efectele folosirii tehnologiilor informatice pentru educatie vor consta in:
1 afectarea natura muncii si determinarea inlocuirii anumitor tipuri de munca umana de
catre masini, ceea ce se va reflecta in radicale transformari ale profesiunilor si mobilitatii
profesionale, precum si in tipurile de abilitati si de competente necesare pentru
exercitarea lor;
2 crearea tuturor conditiilor si mijloacelor necesare pentru a fi in masura sa isi pregateasca
membrii lor, astfel incat acestia sa dispuna de cunoasterea si competentele necesare
pentru a participa cat mai activ si eficient in activitatea economica si in toate sferele
vietii publice moderne, in viata politica si sociala, la toate nivelurile comunitatilor locale,
nationale si internationale;
3 reorganizarea proceselor educationale si a sistemelor institutionale ale educatiei si
invatamantului.
5
21) Sociologia educatiei este o disciplina stiintifica:
1 teoretica;
2 aplicativa;
3 teoretica si aplicativa.
22) Sociologia educatiei face parte din sistemul stiintelor alaturi de:
1 fizica;
2 pedagogie;
3 chimie.
23) Idealul educational isi are sursa principala in:
1 gandurile si faptele umane individuale;
2 teoriile stiintifice cu grad inalt de aplicare;
3 structura realitatii sociale si necesitatile evolutiei ei economice, politice, stiintifice si
culturale.
24) Inceputul sistemelor scolare moderne este reprezentat de sistemul educational al:
1 revolutiei engleze (1642);
2 revolutiei franceze (1789);
3 primului razboi mondial (1914-1918).
25) Accesul liber la educatie este prevazut in :
1 Carta Natiunilor Unite;
2 Declaratia universala a drepturilor omului;
3 Tratatul Conferintei de pace de la Paris (1946).
26) Proiectarea idealului uman al societatii viitoare va trebui sa se refere primordial la capacitatea
omului de:
A. a “sti”;
B. a „face”;
C. a “fi”;
D. a “deveni”.
1 A+C+B
2 A+B+C+D
3 B+D
6
27) Din perspectiva sociologiei educatiei, educatia este:
1 suma cunostintelor valabile transmise din generatie in generatie;
2 actiunea sociala specifica;
3 subsistem al sistemului social global.
28) Sistemul social institutional al educatiei este constituit din;
1 ansamblul institutiilor de educatie si invatamant, organizate pe baza anumitor criterii
articulate functional;
2 activitatea de educare a generatiilor tinere, care si-a amplificat eficienta;
3 actorii educationali; persoanele care participa la educatie.
29) Scoala ca organizatie si institutie sociala este:
1 un grup de indivizi care desfasoara un sistem de activitati grupate in jurul unor scopuri;
2 organizatie sociala care are ca misiune de a produce si disemina cunoasterea;
3 o institutie sociala creata pentru a produce profit.
30) Sistemul de institutii sociale educative este format din:
1 familie, scoala, armata, biserica, mijloace de comunicare de masa;
2 strada si grupul de prieteni;
3 grupuri si grupari sociale constituite in vederea desfasurarii de activitati neconforme cu
sistemul de valori sociale.
avatar
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 224
Varsta : 32
Data de inscriere : 08/01/2008

Vezi profilul utilizatorului http://sja-bv.forumz.ro

Sus In jos

Sus


 
Permisiunile acestui forum:
Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum